Roczny plan pracy Przedszkola Samorządowego nr 2
w Wieliszewie na rok szkolny 2022/2023
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1082 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1551 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (U. z 2017 r. poz. 356 ze zm.),
- Statut Przedszkola Samorządowego nr 2 w Wieliszewie
Plan opracowany został na podstawie:
- podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2022/2023 oraz wytycznych Kuratorium Oświaty w Warszawie,
- wniosków z nadzoru pedagogicznego, określonych przez dyrektora w roku szkolnym 2021/2022,
- diagnozy pracy przedszkola,
- diagnozy oczekiwań rodziców wobec przedszkola,
- treści podstawy programowej.
Główne zadania dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze na rok szkolny 2022/2023:
- Podnoszenie jakości kształcenia oraz dostępności i jakości wsparcia psychologiczno-pedagogicznego obejmującego wszystkie dzieci w przedszkolu.
- Organizacja wychowania zmierzającego do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji.
- Bezwzględna dbałość o bezpieczeństwo dzieci, rodziców i innych pracowników podczas codziennej pracy (przestrzeganie procedury Covid-19 oraz wszelkich zaleceń GIS, organizacja próbnej ewakuacji),
- Systematyczne wzbogacanie bazy przedszkola w narzędzia cyfrowe,
- Tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo,
- Systematyczne wzbogacanie bazy przedszkola w narzędzia cyfrowe.
- Kształtowanie właściwych postaw dzieci we współpracy z rodzicami,
- Wspomaganie rozwoju dzieci z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji.
Roczny plan pracy wychowawczo-dydaktycznej przedszkola zatwierdzony do realizacji Uchwałą Rady Pedagogicznej z dnia 15.09.2022r.
Spis treści zawartych w planie:
- Kalendarz zadań przedszkola.
- Zestaw programów wychowania przedszkolnego przyjętych do realizacji.
- Harmonogram imprez i uroczystości przedszkolnych.
- Plan współpracy z rodzicami.
- Plan współpracy ze szkołą podstawową.
- Harmonogram wycieczek.
- Harmonogram konkursów.
- Harmonogram zebrań rady pedagogicznej.
- Kalendarz zadań przedszkola – rok szkolny 2022/2023
Termin | Zadanie |
01.09.2022r. | Rozpoczęcie roku szkolnego Zebranie ogólne z Rodzicami |
08.09.2022r. | Zebrania grupowe z rodzicami |
15.09.2022r. | Międzynarodowy Dzień Kropki |
18.09.2022r. | Akcja „Sprzątanie świata” |
20.09.2022r. | Ogólnopolski Dzień Przedszkolaka |
22.09.2022r. | Powitanie Pani Jesieni |
28.09.2022r. | Światowy Dzień Jabłka |
14.10.2022r. | Uroczystości związane z Dniem Edukacji Narodowej |
20.10.2022r. | Pasowanie na przedszkolaka gr. Smyki |
27.10.2022r. | Święto Dyni |
04.11.2022r. | Dzień Postaci z Bajek |
10.11.2022r. | Narodowe Święto Niepodległości – uroczystość przedszkolna |
18.11.2022r. | Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka |
24.11.2022r. | Dzień Buraka |
Listopad 2022 | Zebrania grupowe z rodzicami – przekazanie informacji o dziecku |
28.11.2022r. | Dzień Pluszowego Misia |
02.12.2022r. | Dzień Górnika |
06.12.2022r. | Imieniny Mikołaja |
16.12.2022r. | Jasełka przedszkolne / spotkanie z Mikołajem |
19.12.2022r. | Świąteczny Dzień suszonych owoców |
21.12.2022r. | Pierwszy Dzień Zimy |
10.01.2023r. | Dzień Pomarańczy i mandarynek |
16.01.2023r. | Światowy Dzień Śniegu |
20.01.2023r. | Uroczystości związane z Dniem Babci i Dniem Dziadka |
31.01.2023r. | Bal karnawałowy |
09.02.2023r. | Międzynarodowy Dzień Pizzy |
14.02.2023r. | Walentynki |
16.02.2023r. | Tłusty czwartek – dzień pączka |
10.03.2023r. | Dzień Banana |
17.03.2023r. | Światowy Dzień Recyklingu |
20.03.2023r. | Pierwszy dzień wiosny |
21.03.2023r. | Światowy Dzień Zespołu Downa |
27.03.2023 | Dzień Teatru |
03.04.2023r. | Dzień Świadomości Autyzmu |
04.04.2023r. | Dzień Marchewki |
06.04.2023r. | Wielkanocny Zajączek |
21.04.2023r. | Dzień Ziemi |
02.05.2023r. | Dzień Flagi |
04.05.2023r. | Dzień Strażaka |
19.05.2023r. | Światowy Dzień Pszczół |
26.05.2023r. | Dzień Rodziny |
01.06.2023r. | Dzień Dziecka |
21.06.2023r. | Powitanie lata |
26.06.2023r. | Dzień truskawki |
28.06.2023r. | Zakończenie Roku Szkolnego |
- Zestaw programów wychowania przedszkolnego dopuszczonych do użytku w przedszkolu w roku szkolnym 2022/2023
Tropiciele „Trzylatek” – wydawnictwo WSIP,
„Drużyna marzeń” – wydawnictwo WSIP,
„Planeta dzieci” – wydawnictwo WSIP.
- Harmonogram imprez i uroczystości przedszkolnych
Temat uroczystości i imprezy | Termin |
Pasowanie na przedszkolaka | 20.10 2022r. |
Uroczysty Dzień Edukacji Narodowej | 14.10.2022r. |
Imieniny Mikołaja | 06.12.2022 |
Spotkanie z Mikołajem | 19.12.2022. |
Dzień Babci i Dzień Dziadka | 21-22 stycznia 2023 |
Bal karnawałowy | 31.01.2023r. |
Walentynkowe życzenia | 14.02.2023r. |
Powitanie wiosny | 20.03.2023r. |
Dzień Rodziny | 26.05.2023r. |
Zakończenie roku szkolnego | 28.06.2023r. |
- Plan współpracy z rodzicami
Zadania | Formy realizacji | Termin |
Planowanie rozwoju przedszkola | 1) kwestionariusz współpracy z rodzicami: ankieta wzajemnych oczekiwań, 2) przedstawienie założeń programu rozwoju przedszkola na rok szkolny 2022/2023, 3) zapoznanie rodziców ze statutem przedszkola, 4) bieżące informowanie rodziców o planowanych działaniach wychowawczo-dydaktycznych | Wrzesień |
Podnoszenie jakości kształcenia oraz dostępności i jakości wsparcia psychologiczno-pedagogicznego obejmującego wszystkie dzieci w przedszkolu | 1) zapoznanie rodziców z podstawą programową: omówienie zadań przedszkola oraz spodziewanych efektów rozwojowych uzyskanych przez dziecko na zakończenie edukacji przedszkolnej, 2) rozmowy z rodzicami na temat ich obaw, obserwacji, niepokojących zachowań dzieci, 3) organizowanie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego wszystkim dzieciom wynikające z diagnozy potrzeb i możliwości dziecka, 4) omówienie celu organizowanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej, informowanie rodziców o potrzebie organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz systematycznie o postępach dziecka, kontynuacja pracy z dzieckiem w domu zgodnie z zaleceniami nauczyciela, terapeuty, 5) obserwacja dzieci – określenie potrzeb w zakresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, 6) planowanie działań pomocy psychologiczno-pedagogicznej, 7) praca indywidualna i zespołowa z dziećmi wymagającymi wsparcia: przedstawienie celów pracy indywidualnej i grupowej z dzieckiem, 8) włączanie rodziców do udziału w zajęciach wspierających organizowanych dla dzieci i rodziców, 9) przekazanie rodzicom informacji o gotowości do podjęcia nauki w szkole, 10) prezentacja ważnych informacji na tablicy ogłoszeń dla rodziców | Cały rok szkolny |
Organizacja wychowania zmierzającego do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji | 1) kształtowanie postaw dzieci ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji, 2) wzmacnianie właściwych postaw np.: przestrzegania obowiązków i reguł, społecznych, utrzymania pozytywnych relacji, rozpoznawania i wyrażania emocji, umiejętności odróżniania dobrego zachowania od złego, 3) organizacja akcji i zabaw umożliwiających prezentację postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji, 4) udział dzieci w akcjach i programach ogólnopolskich i regionalnych, w których kształtowane są postawy ukierunkowane na prawdę, dobro i piękno, uzdalniające do odpowiedzialnych decyzji, 5) zabawy i zajęcia rozwijające postawy ukierunkowane na prawdę, dobro i piękno, uzdalniające do odpowiedzialnych decyzji, 6) rozwijanie wrażliwości emocjonalnej dziecka na potrzeby słabszych, piękno otoczenia | Cały rok szkolny |
- Harmonogram wycieczek
Tematyka wycieczek | Osoby odpowiedzialne, termin realizacji, grupa wiekowa |
Spacery i wycieczki w obrębie miasta: 1) Park świętojański 2) cmentarz żołnierzy poległych w walce o wolność, 3) łąka, 4) zakłady pracy rodziców, 5) ośrodek zdrowia | Wszyscy nauczyciele i grupy |
Wycieczki poza miasto: 1) koncert muzyczny, 2) gospodarstwo agroturystyczne, 3) las, park, rezerwat przyrody 4) ogród zoologiczny, 5) klub sportowy 6) biblioteka miejska 7) kino, 8) teatr, 9) muzeum, 10) dom kultury, |
|
- Harmonogram konkursów
Lp. | Nazwa konkursu/imprezy sportowej | Odpowiedzialny za organizację | Termin konkursu/imprezy sportowej | Uwagi | ||
etapu przedszkolnego | etapu miejskiego | składania prac w przypadku konkursu wymagającego ich wykonania | ||||
1. | Konkurs międzyprzedszkolny „ Dlaczego warto ratować pszczoły | p. Aleksandra Osiecka |
|
|
|
|
2. | Konkurs dla Rodziców wychowanków przedszkola „ Kalendarz adwentowy | p. Justyna Zdunek |
|
|
|
|
3. | Łamańce językowe |
p. Justyna Niewiatowska |
|
|
|
|
- Harmonogram zebrań rady pedagogicznej w roku szkolnym 2022/2023
Lp. | Termin | Rodzaj rady pedagogicznej | Tematyka (propozycje porządku zebrania) |
1. | Sierpień | Rada organizacyjna | 1. Przedstawienie kierunków polityki oświatowej państwa oraz wytycznych władz oświatowych i gminnych. 2. Zatwierdzenie rocznego planu pracy na rok szkolny 2022/2023. 3. Tygodniowa organizacja pracy w nowym roku szkolnym – opinia rady pedagogicznej. 4. Przydział czynności dodatkowych wykonywanych w ramach wynagrodzenia. 5. Przedstawienie zmian w zapisach statutu przedszkola – prezentacja. 6. Ustalenie organizacji wewnętrznego doskonalenia nauczycieli. 7. Przegląd budynku i pomieszczeń przedszkola oraz jego otoczenia (ogrodu przedszkolnego) – stopień przygotowania do rozpoczęcia roku szkolnego. |
2. | Wrzesień | Rada organizacyjna | 1. Przedstawienie planu nadzoru pedagogicznego przez dyrektora przedszkola. 2. Przypomnienie treści regulaminu rady pedagogicznej. 3. Prezentacja zmian w przepisach prawa oświatowego, np. zmian w przepisach związanych z awansem zawodowym nauczyciela. 4. Przypomnienie treści regulaminu prowadzenia dokumentacji pedagogicznej |
3. | Listopad | Rada szkoleniowa | 1. Szkolenie rady pedagogicznej. |
4. | Styczeń–luty | Rada podsumowująca | 1. Przedstawienie wyników i wniosków z nadzoru pedagogicznego dyrektora przedszkola na półrocze oraz informacji o działalności przedszkola. 2. Przedstawienie wyników organizowanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej prowadzonej w I półroczu przez nauczycieli (zajęcia specjalistyczne, zajęcia z dzieckiem zdolnym). 3. Omówienie wniosków i wyników z obserwacji rozwoju dziecka, diagnozy gotowości szkolnej |
5. | Kwiecień | Rada szkoleniowa | 1. Przedstawienie wyników informacji o gotowości szkolnej dzieci. 2. Przedstawienie i zaopiniowanie arkusza organizacji pracy na kolejny rok szkolny. 3. Szkolenie rady pedagogicznej według harmonogramu. 4. Wnioski o dopuszczenie do użytku programów wychowania przedszkolnego na nowy rok szkolny |
6. | Czerwiec | Rada podsumowująca | 1. Sprawozdanie dyrektora z wewnętrznego nadzoru pedagogicznego za miniony rok – wnioski do pracy na kolejny rok szkolny. 2. Ustalenie sposobów realizacji wniosków z nadzoru pedagogicznego dyrektora przedszkola. 3. Przeprowadzenie diagnozy pracy przedszkola |